Sunday, August 9, 2009

چالش جمعه های رفسنجانی

منصور امان
آقای هاشمی رفسنجانی با اعلام برگُزاری نماز جُمعه این هفته به امامت خود، برای نخُستین بار از هنگام آغاز بُحران نمایش انتخاباتی، ابتکار عمل در یک میدان جدال با آیت الله خامنه ای را به دست گرفته است. اکنون این "رهبر" است که باید واکُنش نشان داده و با بُحران جدیدی که گرد این موضوع شکل می گیرد، دست و پنجه نرم کُند.
اقدام رییس مجلس خبرگان دُرُست در میانه پرونده سازی باند ولایت برای حذف کامل او صورت می گیرد. مهُره ها و رسانه ای این باند در روزهای گُذشته از "اعترافات جدید" نزدیکان دستگیر شُده آقای رفسنجانی خبر داده بودند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که از هنگام به پا سازی جمهوری اسلامی همواره یکی از تصمیم گیرندگان کلیدی سیاستها و روشهای آن به شُمار می رفته، می تواند مفهوم تشکیل نمایشات قضایی اعتراف گیری را به خوبی و به طور واقع بینانه ارزیابی کرده و مقصد نهایی شُتری که باند نظامی – امنیتی آقای خامنه ای افسارش را به دست دارد، جهت یابی کُند.
آقای رفسنجانی در حالی که مشغول رایزنی با مقامهای بُلندپایه مذهبی در قُم و مشهد برای محدود کردن باند ولایت است، می بایست برای تشویق روحانیون مُحتاط یا مُردد، به اقدامی فراتر از سُخنان درگوشی و مُشاوره پنهانی دست بزند. گردهمایی میلیونها نفر به بهانه شرکت در نماز جُمعه 26 تیر که او سُخنران اش بود، انتخاب نوع اقدام مُشخص را برای وی ساده کرده و بی گمان تاثیر تعیین کُننده ای در تصمیم او برای به مُبارزه فراخواندن "رهبر" از این طریق داشته است.
ناگُفته پیداست که از همان لحظه ای که آقای رفسنجانی به طور یکجانبه تصمیم خود برای خواندن نماز جُمعه و به عبارت بهتر، فراهم آوردن یک امکان دیگر برای حرکت جُنبش اعتراضی را اعلام کرد، جدال در این باره آغاز شُده است. این وضعیتی است که چنین می نماید آقای رفسنجانی به استقبال از آن رفته باشد

No comments:

Post a Comment